Meubel Categorie: Zitmeubels

Bankstoeltje, 1908

BANKSTOELTJE, 1908

In de jaren na zijn eerste ontwerp in 1906 van het ameublement in slot Zuylen, ontwierp Rietveld verscheidene meubels die nog eenvoudiger en strakker waren. Hij was op zoek naar het nieuwe, zoals hij het later verwoordde.

Het bankstoeltje uit 1908 is een ontwerp waarbij alle overtollige zaken werden weggelaten. Hij gebruikte het goedkope vurenhout en eenvoudige constructies. De rugleuning bestaat uit een leren riem, vastgezet met koperen nagels.

Rood-blauwe stoel, 1919

ROOD-BLAUWE STOEL, 1919

In 1919 ontwierp hij de ‘rood-blauwe’ stoel, toen uitgevoerd in bruin gebeitst hout.

In 1919 werd de stoel gepubliceerd in het tijdschrift De Stijl. Rietveld schreef erbij dat hij een meubel wilde maken dat vrij in de ruimte staat, waarbij de vorm het wint van het materiaal en dat eenvoudig machinaal is te produceren. In dezelfde toelichting noemde Van Doesburg “…de stoel ’n rank ruimtedier (…) onopzettelijke, maar onmeedoogende verwerking van open ruimten.”

De ruimtelijkheid bereikte Rietveld mede door de doorlopende latjes met de pen-gat verbindingen.

De afgeschuinde zijpanelen, later rechthoekig, verdwenen bij de uitvoeringen vanaf 1923.

In dat jaar verfde hij de stoel in de bekende primaire, ‘Stijl’ kleuren. De stoel was in Utrecht te zien op de tentoonstelling ‘De praktische huisvrouw’. Mogelijk was deze tentoonstelling de directe aanleiding voor de kleuren van de stoel. Het door Rietveld als totaal vormgegeven tentoonstellingsinterieur zou de reden kunnen zijn geweest om de stoel ook qua kleur af te stemmen op de ruimte en in het bijzonder op het werk van Van der Leck met eveneens primaire kleuren.

Deze ook wel genoemde lattenleunstoel werd in vele kleuren door Rietveld geleverd, passend in het interieur en naar wens van de opdrachtgever. Zo maakte hij een monochrome rode stoel voor zichzelf en voor de schrijfster Til Brugman een geheel witte uitvoering , als onderdeel van een interieur met kleurontwerp van Vilmos Huszár.

Voor Charley Toorop maakte hij een zeegroene en een roze uitvoering, beide monochroom, en een grijze uitvoering met gele kopse kantjes. Hij maakte voor Paul Citroen en voor Peter Alma een zwarte stoel met witte kopse kantjes.

Berlijn stoel, 1923

BERLIJN STOEL, 1923

Oorspronkelijk werd deze asymmetrische stoel ontworpen voor een modelkamer voor de ‘Juryfreie Kunstschau’ in Berlijn. Dit in samenwerking met Vilmos Huszár, die het  kleurontwerp maakte. Het ontwerp was toen waarschijnlijk alleen als een maquette uitgevoerd.

Later werd de stoel ontworpen in zowel een uitvoering met de armleuning links en in spiegelbeeld met de armleuning rechts.

Beugelstoel, 1927

BEUGELSTOEL, 1927

Deze stoel was een van de eerste meubels die Rietveld ontwierp met gebruikmaking van metaal. De stoel bestaat uit twee gebogen metalen buizen, die zowel de poten als het frame vormen waaraan een gebogen plaat triplex is bevestigd die de zitting en de rugleuning vormt.

Hij ontwierp verschillende uitvoeringen, hogere en lagere stoel, met en zonder armleuningen.

Birza stoel, 1927

BIRZA STOEL, 1927

Vanaf 1927 is Rietveld vaak bezig geweest met het ontwerpen van een stoel uit één stuk.

De Birza stoel is gemaakt uit één stuk fiber.

Utrecht fauteuil, 1935, en bank, 1956

UTRECHT FAUTEUIL, 1935, EN BANK, 1956

De zitting en de rugleuning van deze gestoffeerde stoel vormen een hoek die aan de achterkant op de vloer staat. De voorpoot en armleuning gaan in elkaar over en zijn twee haaks aan elkaar verbonden delen. De banken zijn uitgevoerd met dezelfde armleuningen en met een rechte of halfronde zitting.

Aluminium stoel, 1941

ALUMINIUM STOEL, 1941

In 1941 ontwierp hij de aluminiumstoel uit één stuk, een prototype voor machinale productie in vulkaanfiber of andere materialen.

Mondial stoel, 1958

MONDIAL STOEL, 1958

De Mondial stoel is ontworpen voor de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. De stoel is ontwikkeld door Gerrit Rietveld samen met zijn zoon Wim. Zitting, poten en rug zijn gelast op één staaf. De stoel is ontworpen met en zonder armleuningen.

Industriële productie vond en vindt op kleine schaal plaats.

Steltman stoel, 1963

STELTMAN STOEL, 1963

Dit is het laatste meubelontwerp van Gerrit Rietveld. De stoel werd ontworpen voor het door hem verbouwde interieur van de Juwelierszaak Steltman in Den Haag. Elk onderdeel is asymmetrisch, maar het geheel is gebalanceerd. De oorspronkelijke uitvoering was in hout met wit (sky)leren bekleding, twee stoeltjes in spiegelbeeld die samen een eenheid vormen. Deze stonden voor een toonbank om trouwringen uit te zoeken.

Latere uitvoeringen zijn in massief hout gemaakt.